Поради батькам, які виховують дитину із затримкою психічного розвитку

 

1. Слід постійно спрямовувати свої зусилля на розширення у дитини знань та уявлень про навколишній світ, учити спостерігати, порівнювати різні предмети, знаходити між ними спільне та відмінне. Для цього необхідно ознайомлювати дітей з конкретними речами, явищами, формувати уявлення про взаємини між людьми. Варто залучати дитину до праці, щоб вона на власному чуттєвому досвіді засвоювала знання про предмети домашнього вжитку, інструменти тощо. Діяльність з використанням певних предметів полегшує засвоєння їхньої назви, розширює уявлення про їхні особливості, призначення тощо. Так дитина засвоює елементарні поняття.

 

2. Дитину потрібно вчити розповідати за сюжетними картинками. Для цього можна використовувати ілюстрації з художніх книжок, дитячих журналів. Під час розглядання малюнка дорослому слід керувати сприйманням дитини, привертати увагу до деталей, які важко помітити, пояснювати їхнє значення, активізувати мовлення дитини.

 

3. Слід учити дитину розрізняти та називати колір, форму, розмір предметів, розміщення їх у просторі. Засвоєння сенсорних еталонів та розуміння просторових відношень має велике значення як для інтелектуального, так і для мовленнєвого розвитку дитини. Мовлення збагачується прийменниками. Прислівниками і набуває складнішої граматичної структури.

 

4. Для розвитку розумових дії дитину слід учити порівнювати предмети, підводити її до розуміння, що порівнювати – це значить визначити схоже і відмінне. При порівняння предметів слід допомагати дитині, ставлячи запитання. Скажімо, порівнюючи огірок і яблуко, можна запитати дитину: «Що це?», «Як вони називаються?», «Як вони відрізняються за кольором, формою, величиною?», «Де вони ростуть?» тощо. Дитину слід учити групувати різні предмети за спільними ознаками та називати групу узагальнюючим словом – овочі, фрукти тощо. Для цього слід використовувати серії карток із зображенням різних тварин, птахів, дерев, квітів, овочі, фруктів, одягу, меблів, посуду тощо.

 

5. Дуже важливо навчити дитину цілеспрямовано планувати свою діяльність. Для цього слід учити дитину виконувати роботу поетапно і позначати кожен етап відповідним знаком, наприклад, певною геометричною фігурою. Коли дитина засвоїть уміння успішно виконувати роботу, користуючись знаками, вона зможе перейти до самостійного планування своєї діяльності.

 

6. Дбаючи про розвиток дитини. Слід учити її гратися, зокрема сприяти розширенню тематики та сюжету ігор. Обов’язково слід учити дитину виконувати певні ролі, дотримуватися правил гри. Для цього необхідно частіше гратися з дитиною, беручи на себе ініціативу, як у виборі теми, так і у розгортанні сюжету та встановленні гри. Наприклад, щоб дитина почала гратися у магазин, слід сформувати у неї уявлення про те, що там відбувається. Тому спочатку потрібно разом з дитиною побувати у магазині, звернути її увагу на те, що роблять продавці, касири, як до них звертаються відвідувачі магазину, що вони купують. Повернувшись додому зі свіжими враженнями, можна почати гру.

 

7. Дуже важливо дотримуватися певних правил. Адже, зазвичай, у дитини недорозвинена здатність регулювати свою поведінку: втриматися від певних дій, виконувати їх у заданій послідовності чи відповідно чергувати. Тому дитину слід вправляти в іграх з правилами. Скажімо, граючись удвох, слід вчити дитину поступатися правом повторювати якусь дію, якщо зроблена помилка

 

 

 

 

 

Консультація для батьків на тему: «Підготовка до навчання в школі дітей з аутизмом».

 

До недавнього часу діти з аутичними розладами не підлягаи шкільному навчанню.

Для цих дітей характерно:

-            недостатність комунікації;

-            невміння адекватно ввійти в ситуацію;

-            невміння взаємодіяти з однолітками;

-            низький рівень концентрації уваги;

-            наявність страхів, пов`язаних із змінами звичного укладу життя;

-            нерівномірність інтелектуального розвитку;

-            порушення моторики.

Тому основні завдання підготовчої роботи дошкільнят-аутистів такі:

1.        Вся робота по розвитку мови, навчанню письму, грамоті, читанню завжди повинна бути пронизана основним завданням – розвитком комунікативності дитини.

2.        Допомоти дітям освоїти шкільну ситуацію (організація приміщення, шкільні атрибути поряд з улюбленими іграшками дітей, стабільна структура навчального дня).

 Батьки аутичних дітей повинні знати ці завдання і працювати в тісній співдружності з педагогами. Всю підготовчу роботу проводять в декілька етапів з метою дати дітям можливість звикнути до нової життєвої ситуації, налагодити контакти з дорослими та один з одним.

У дітей з РДА  спостерігається широкий  спектр мовних розладів  в  залежності  від   групи  РДА:

-          Перша група – повна відсутність зовнішньої мови;

-          Друга група – ехолалічна мова, наявність стереотипних коротких фраз;

-          Третя група – діти володіють літературною мовою, але не здатні до діалогу;

-          Четверта група – наявність мови, діалогу, але відсутніть переказу, недостатній рівень осмисленості подій, недостатній рівень «ввімкнення в реальність»;

Саме цій меті - «ввімкнення в реальність» відповідають вправи на розвиток розуміння мови. Такі вправи необхідні дітям всіх чотирьох груп РДА. Для цієї мети існує емоційно-смисловий коментарій, який повертає дитину до рельності, вмикає механізм розуміння та відчуття того, що відбувається навколо. Цей коментарій повинен супроводжувати дитину нвпродовж всього дня. Він дозволяє «впіймати увагу дитини». Він завжди прив`язаний до досвіду дитини, дозволяє фіксувати увагу дитини на приємних відчуттях. Це – не лише робота на учбових заняттях! Це - лікувальний режим аутичної дитини. Тому батькам дається завдання коментувати (по можливості) всі події, які відбуваються з дитиною протягом дня. Дуже допомагає в цій роботі сюжетне малювання (батьки малюють разом з дитиною всі події, які відбувалися з нею протягом дня і коментують ці події).

Найбільш складною роботою є робота з безмовними дітьми, які втратили мовне спілкування в віці двох-трьох років.

 

Розторможування мови у таких дітей проводиться одночасно в трьох напрямках:

1.         Провокування дитини на невимушені повторення інтонації дорослого.

2.        Провокування дитинина ехолалію або невимушену мову (примовки під час катання на гойдалці, конячці, стрибків, ритмічних рухів, ігор з іграшками).

3.        Повторення за дитиною та обігрування його вокальної аутостимуляції, його звукових реакцій.

Батьки та педагоги вносять всі звукові реакції  в смисловий коментарій, тому дитині хочеться повторити його ще раз. Так фіксується мовний контакт дорослого з дитиною.

4.         Ігри-потішки з дитиною на руках також стимулюють мовний контакт.

З дітьми п`ятого року життя потрібно почати інтенсивну роботу по «розторможуванню зовнішньої мови»: вводяться мовні шаблони, дорослий постійно коментує всі дії дитини, переказує події минулого дня (для тата), при цьому залишаючи паузи для «мовних вставок» дитини;

- дорослий веде за дитину діалог з другом чи подругою;

 - провокує дитину на договорювання віршованих рядків;

- постійно працює над поповненням пасивного словникового запасу.

Для навчання аутичних дітей читанню спеціалісти пропонують спочатку вивчити алфавіт за допомогою манітної азбуки. Потім не вчити дитину  поскладовому читанню, а зразу звернутись до методики «глобального читання». Ця методика буде найбільш адекватною для даної категорії дітей.

 

 

 

 

 

 

 

Шановні батьки, до вашої уваги перелік  посилань для перегляду відео  спеціалістів про роботу із особливими потребами

Вебинары по АВА-терапии Оксаны Элсингер

1 — Прикладной анализ поведения и аутизм. Функциональный анализ поведения
https://youtu.be/SX1MlhNlAw8?list=PLRkpaCOmP6Sras8qkX7URKrinZ7iMEG_G

2- Поощрение и мотивация
https://youtu.be/RCxIwpWwdlA?list=PLRkpaCOmP6Sras8qkX7URKrinZ7iMEG_G

3 — Анализ вербального поведения
https://youtu.be/ne5VmildNkI?list=PLRkpaCOmP6Sras8qkX7URKrinZ7iMEG_G

4 — Обучение детей с аутизмом основным навыкам коммуникации
https://youtu.be/NHXM3R75IgQ?list=PLRkpaCOmP6Sras8qkX7URKrinZ7iMEG_G

5 — Развитие навыков коммуникации у детей с аутизмом
https://youtu.be/VlE4rWwuxMg?list=PLRkpaCOmP6Sras8qkX7URKrinZ7iMEG_G

Семинары и вебинары

     Алла Москалец — АВА — прикладной поведенческий анализ
    https://youtu.be/rT_R35IXW-Y?list=PLRkpaCOmP6SoEh9U1TrG_PFkivcMQv-Ye

      Марина Сила — Принятие особенностей ребенка, как основа успешной коррекции
     https://youtu.be/mfzGCpDOTiE?list=PLRkpaCOmP6SoEh9U1TrG_PFkivcMQv-Ye

Семинар «Обучение детей с особыми потребностями – опыт Израиля»
https://youtu.be/liOlkS0nUFI?list=PLRkpaCOmP6SoEh9U1TrG_PFkivcMQv-Ye

Вебинар Роберта Бакендорфа
https://youtu.be/2tIDpG4EZ4g?list=PLRkpaCOmP6SoEh9U1TrG_PFkivcMQv-Ye

Семинар аутиста об аутизме
https://youtu.be/hXA9nNSSR84?list=PLRkpaCOmP6SoEh9U1TrG_PFkivcMQv-Ye

Ігри та вправи на розвиток слухової уваги, сприймання, пам'яті


Що ти почув?”. Дитина тихо сидить на ігровому майданчику чи в кімнаті. Запропонуйте заплющити очі й послухати вулицю. Через деякий час дозвольте розплющити очі, та розпитайте дитину про її враження. Можливо вона почула гудок машини або сміх дітей, можливо – голос пташки чи ваше дихання і т.д.

 

“Де плескали в долоні?”. Дитина стоїть посеред кімнати з заплющеними очима. Ви тихенько станьте в будь-якому кутку кімнати, та плесніть в долоні. Дитина, не відкриваючи очі повинна вказати напрямок, звідки вона почула сплеск.

 

“Вгадай, хто покликав”. В цій грі беруть участь не менше 3 дітей або членів сімўї. Дитина стоїть посеред кімнати з заплющеними очима. Хто-небудь з іших гравців повинен покликати її. Дитина відгадує, хто саме її покликав.

 

“Доручення”. Дитина сидить на відстані 5-6 м від дорослого . У вас на столі покладені різні іграшки. Ви чітко, середньої сили голосом звертається до дитини: “Візьми м’ячик і поклади його на килим” або: “Візьми зайчика і посади його на стілець” і т.д. Потім даєте завдання вже тихим голосом.

 

“Відлуння”. Дитина тихо сидить на ігровому майданчику чи в кімнаті. Ви пропонуєте їй слухати уважно, та повторювати за вами слово. Важливо навчити дитину вслуховуватися в звучання слів, тому намагайтеся говорити слова неголосно, пошепки. Необхідно дотримуватись принципу від простого до складного: насамперед добирати слова, не схожі за звуковим складом (Аня, кіт, стрибай, веселий, швидко), а потім – близькі за звучанням, але різні за змістом (Оля, Коля, сам, там, син, лин).

 

“Запам’ятай слова”. На столі під серветкою лежать предметні картинки або іграшки. Ви пропонуєте дитині послухати два-три слова-назви, запам’ятати їх, а потім знайти на столі відповідні картинки (іграшки).

 

“Слухаємо музику”. Дуже велике значення для розвитку слухового сприймання має слухання музики. Тому рекомендується проводити , так звані, музичні хвилинки. Під час них ви пропонуєте дитині сісти або лягти на килим, бажано з заплющеними очима, що допомагає розслабитися і не реагувати на зорові подразники, а зосередити свою увагу на джерело звуку.

 

Ігри та вправи на розвиток фонематичного сприймання


“Впіймай звук!”. Поясніть дитині, що ви будете вимовляти різні звуки, а їй потрібно буде плеснути в долоні - “впіймати звук”, коли вона почує певний звук. Необхідно дотримуватись принципу від простого до складного:


- звук [а] серед у, у, а, у;
- звук [а] серед о, а, і, о;
- звук [і] серед и, е, і, и;
- звук [с] серед л, н, с, п;
- звук [с] серед ш, ж, ч, с і т.д.

 

“Повтори!”. Запропонуйте дитині повторити за вами склади
- та-та-да - пі- пи - ат-от
- па-па-ба - мі-ми - ум-ом
- ка-ка-га - ді-ди - іт-ит
- ва-ва-фа - кі-ки - ек-єк

 

“Ланцюжок слів”. Запропонуйте дитині повторити за вами ряди слів, різних за значенням, але схожих за звуковим складом:
- мак, лак, так, бак;
- тачка, качка, дачка;
- сік, вік, тік, бік;

 

“Назви слово!”. Запропонуйте дитині вибрати серед інших слів, та назвати лише те, яке починається на певний звук:
- на звук [а] серед слів Аня, Оля, Ігор, осінь, айстра;
- на звук [і] серед слів іграшки, овочі, автобус, Іра;
- на звук [б] серед слів мак, банка, танк, бочка.

 

“Знайди спільний звук!”. Запропонуйте дитині визначити, який однаковий звук є в декількох різних словах. При вимовлянні слів чітко виділяйте даний звук силою голосу, наприклад: “о-о-о-осінь”, “о-о-о-окунь”, “о-о-о-овочі”

 

- Оля, осінь, овочі, окунь - [о] 
- Сад, суп, сумка, ніс, лис - [с]
- Аня, агрус, акула, автобус - [а]
- Маша, мак, мама, сом - [м]

 

Ігри та вправи на розвиток дихання


“Забий м'яч у ворота”. Запропонуйте дитині подути на ватний чи паролоновий мячик, так, щоб він покотився у ворота (їх можна зробити з дроту, або намалювати). Повітряний струмінь повинен бути плавним, повільним, безперервним.

 

“Язичок-футболіст”. Як і в попередній вправі треба забити мяч у ворота, але тепер з допомогою язика. Дитина повинна посміхнутися та покласти широкий язик на нижню губу, і, неначе вимовляючи звук [ф] дути на кінчик язика.

 

“Літак”. На кінчик носа покласти шматочок паперу або вати. Відкрити рот, широкий язик покласти на верхню губу, бокові краї язика притиснуті. Повітряний струмінь виходить посередині язика. Дитина повинна сильно подути, так, щоб “літак” полетів вгору.

 

“Пелюстки”. Покладіть на долоню справжні або вирізані з паперу невеличкі пелюстки квітки. Запропонуйте дитині подути, щоб пелюски злетіли з вашої долоні.

 

“Кораблик”. Налийте у миску воду. Зробіть паперовий або пенопластовий кораблик, та покладіть його на воду. Запропонуйте дитині подути на кораблик спочатку довгим струменем повітря, наче вимовляючи зхвук “ф”, а потім преривчасто, наче вимовляючи звук “п-п-п-п”.

 

Вправи для розвитку координації мовлення з рухами


Велике значення для нормалізації темпу і ритму мовлення має виконання спеціальних вправ спрямованих на розвиток координації мовлення з рухами.

 

«Машина». Бі-бі-бі гуде машина, (ритмічно плескати в долоні)
Не поїду без бензину. (ритмічно тупотіти ногами)


«Дощик». Дощик, дощик, крап-крап-крап, (вказівним пальцем правої руки стукати по лівій долоні)
Мокрі всі доріжки. 
Нам не можна йти гуляти, («погрозити» вказівним пальчиком)
Ми промочимо ніжки. (ритмічно потупати ногами)

 

«Листочки». Листочки над нами кружляють, (руки підняти нагору, махати кистями рук) 
Листочки на землю лягають. (присісти)
Вони з височині злетіли, (піднятися і потягнуться на носочках)
Листочки кружляти хотіли. (плавні рухи руками праворуч, ліворуч)

 

 

Download
Коли необхідно звернутись до логопеда
Поради логопеда.pdf
Adobe Acrobat Document 247.0 KB
Download
Батькам про затримку психічного розвитку
Adobe Acrobat Document 296.4 KB